Stressz

A STRESSZRE adott reakció célja az, hogy az ember egy számára veszélyes szituációban harcoljon vagy elmeneküljön. Ehhez a szervezetnek energiára van szüksége. Ezért a máj a benne raktározott glikogént glükózra bontja, amit a vér az izmokhoz szállít. A hasi szervek energiaellátása így csökken, az izmok megfeszülnek, az érzékek kiélesednek, és készen állunk megküzdeni az adott szituációval.

Amennyiben ez valós vészhelyzet, akkor a stratégia remélhetőleg megmenti az életünket. De amikor nap, mint nap ebbe az állapotba kerül a testünk, anélkül, hogy a felgyülemlett (izom) feszültséget el is vezetnénk valahogy, akkor a folyamat hosszútávon elképesztő romboló hatással van az egészségre.

A rossz közérzet talán a legkevesebb, de a feledékenység, a koncentrációzavar, a szorongás, az ingerlékenység, a depresszió, súlyproblémák, ízületi fájdalmak, alvászavarok, elmaradó menstruáció, hajhullás, gyenge immunrendszer mind lehetnek a stressz következményei.

Kopp Mária a Magyar lelkiállapot 2008 tanulmánykötet kapcsán a Magyar Narancs hasábjain emlékeztetett rá, hogy a tartós stressz halált okoz. „Nagyon régóta szeretnénk bevinni az orvosi, egészségügyi köztudatba, hogy a tartós stresszbe belebetegszik, aztán belehal az ember. Selye János patkánykísérletekkel bizonyította, hogy a tartós stressz halált okoz. Minden állat belehalt a kísérletbe. De előbb tönkrement az immunrendszerük, aztán leállt a szívük vagy kilyukadt a gyomruk. Az ember azonos kondíciók mellett ugyanígy reagál.”

Na de mit okozhat a stressz?

stressz-megint


A JÓGA a testi működések összhangját állítja vissza. A feszes izmokból az ászanák az izmok rugalmasságának visszaadásával kioldják az izomcsomókat. Az izomcsomók nem csak fájdalmasak, de el is zárhatnak területeket, energia-blokádokként viselkedve. A nyaki izmok merevsége miatt az agy vérellátása csökken, ez okozhat fejfájást, ronthatja a reflexeket és kissé tompíthatja is a tudatot. A nyugodt állapotban szabályos légzés felborul, és a stresszhelyzet elmúltával is szétesett marad. A szabályos légzés visszaállítására a legegyszerűbb gyakorlat a légzésfigyelés. Amint a stressz-hatás alatt álló jógi a légzésére viszi a figyelmét, az akaratlanul is lelassul.