Tudatos várandósság az ájurvédával

dr. Kotroczó Anikó cikke

Az ájurvédában már több ezer évvel ezelõtt felismerték, hogy az anyának a várandósság alatt boldognak kell lennie. Az egyik legfontosabb dolog az, hogy a család – legfõképpen az apa – tegye örömtelivé a kismama mindennapjait.

„A lelki egészség ott kezdődik, ahol az élet maga: az anyaméhben.”

Eszerint fontos, hogy jó híreket halljon, édes ételeket fogyasszon, szép zenét hallgasson, s néhanapján legyen részese valamilyen ünnepségnek. Ezáltal mindig emelkedett hangulatban lesz, s érzelmeit folyamatosan táplálják.

Boldog kismama – boldog kisbaba

A modern kutatások is bebizonyították, hogy milyen nagy jelentősége van az anya érzelmi állapotának a kilenc hónap alatt. Az az anya, aki bánatos, szomorkodik vagy levert, hatással van a pocakjában növekvő babára is. Ezek a negatív érzelmek befolyásolhatják például a baba születési súlyát vagy a gyermek személyiségét. Emellett azt is érdekes megfigyelni, hogy ha az anya stresszes, nyugtalan a várandósság alatt, akkor a babája gyakrabban lesz hasfájós, többet sír, alvászavarok léphetnek fel nála. A magzat érzi, hogy szülei elfogadják vagy elutasítják, hogy az anyaméh befogadja-e, vagy a beágyazódáskor ellene megkezdett harc tovább folytatódik. Az élete múlik azon, hogy az anyja pszichésen elfogadja őt, és saját részeként tekintse. Ezt az elfogadást azonban a környezete megkönnyítheti vagy megnehezítheti.

Amennyiben a szülők tudatosan kívánják a gyermeküket, úgy az anya képes létrehozni egy olyan „védőburkot” a magzata körül, ami megvédi őt, és ellenállóvá teszi – talán egy életen keresztül is – a káros pszichés behatásokkal szemben. Az ilyen méhben az anya úgy ringatja gyermekét, mintha az a szeretettel ölelő meleg karja volna.

Ritmikusan

A bőr univerzális volta következtében minden ingert felvesz, azaz a bőrével érez, hall és lát a magzat. Érzi, ha édesanyja vagy édesapja megsimogatja a hasat, sőt érzékeli az érintés érzelmi tónusát is. Életének fontos érzete a ritmikusság, ami többféle szinten is megmutatkozik, és – amennyiben kiszámítható – biztonságot ad. Ilyen például az anya alvás-ébrenlét ritmusa, munka és pihenés ritmusa, a légzés, a járás ritmusa, a lépések zaja, esetleg tánc, illetve az olyan auditív hatások, mint a zene, az emberi hang, vagy ha rendszeresen felolvasunk a babának egy mesét, de elsősorban az anyai szívdobogás.

Az anyaméhben hallott szív ritmusa egész életünkre nézve meghatározó jelentőségű, és a biztonság, védettség, folytonosság érzését adja. Emlékét egész életünk során megőrizzük. Az anya hangja szintén elsődleges fontosságú, mivel mindig ugyanabból a forrásból ered, és a méhen belüli élet során az egyik viszonyítási pontot képezi. A magzatra hatnak anyja hangjának árnyalatai és a vokális tónus változásaihoz kapcsolódóan átélt különböző érzések, a magzatvíz ízét megváltoztató hormonkiválasztások, a gyorsított szívverés és légzés. Az újszülöttek nemcsak az anya hangját képesek felismerni, hanem meg tudják különböztetni apjuk hangját más idegen férfi hangjától.

Fontos, hogy az apa és az esetleges testvérek hangjai jelen legyenek, ugyanis ezek a hangok – ellentétben az anya hangjával – közeledhetnek és távolodhatnak, bármilyen irányból jöhetnek, így ezek segítségével a gyermekben kifejlődik a méh körüli tér érzékelése. Ha az apa gyakran beszél az anyához, és az anya örül ennek, akkor a gyermek mindig közelít apjának ismerős, kellemes hangjához.

Mélyülj el a várandósságban!

A várandósság kivételes lehetőség a figyelmességre és a gondolkodásra, elmélyülésre. Tudatosan ráhangolhatod magad belső állapotodra, tudatosabb lehetsz saját magaddal, születendő babáddal és életed minden pillanatával kapcsolatban.

Adj időt magadnak arra, hogy leülj, és elmélyülten figyelj, és majd észreveszed azokat a finom érzéseket, amelyekkel te és a születendő babád reagáltok a döntéseidre. Életed tisztábbá válik, és nagyobb belső békességet élsz át. Saját belső érzékszervi élményeidre hangolódva azt tapasztalod majd, hogy természetesen lelassulsz, és egyre inkább a jelenben élsz. Ez mély hatással lesz születendő kisbabád első élményeire a világgal kapcsolatban.

 

A következőkben találsz egy hasznos gyakorlatot, melyet beültethetsz a mindennapjaidba. A hatása magáért beszél!

„Ülj vagy feküdj le, és engedd lecsukódni a szemedet. Néhány lassú lélegzetvétellel tudatosítsd testhelyzeted. Kezdd el befelé fordítani figyelmed. Érezd és lásd magad előtt a teret. Figyeld a lélegzeted, ahogy emelkedik a has, mellkas belégzéskor, majd kilégzéskor ereszkedik. Érezd a levegő rezgését és kezdd figyelni a hangját. Engedd, hogy mélyebbre vigyen ez a hang önmagadban. Érezd a szívverésedet és az élet lüktetését. Minden légvétellel engedd, hogy a szívedben lévő szeretet körülvegye a babádat. Képzeld is el a babádat. Lásd magad előtt. Most pedig lélegezz be gyengédséget, szeretetet. Vedd ki a részedet ennek a kicsi embernek a megteremtéséből. Lélegezd be a testedben lezajló csoda fölötti örömöt, és miközben kilélegzel, érezd, amint növekszik benned a szeretet növekvő kisbabád iránt.”  

Ezzel a gyakorlattal közelebb kerülhetsz a babádhoz, és már most észreveheted jelzéseit.

Az univerzum te vagy!

A természet egy mindenben tökéletes, teljes embert hoz létre benned mindössze negyven hét alatt. A várandósság során a babád számára a tested az egész világ, az univerzum, ezért nagyon fontos, hogy a megfelelő módon kezeld azt. Fontos szem előtt tartani, hogy ezen időszak alatt mit látsz, ízlelsz, tapintasz, hallasz és szagolsz, ugyanis ezeknek feltétlenül táplálónak kell lenniük mind számodra, mind pedig gyermeked számára egyaránt.
Ha csak az ájurvédikus tanokat vesszük szemügyre, akkor láthatjuk, hogy olyan ételek fogyasztását javasolják, melyek tiszták, könnyen emészthetőek. Ezeket hívják szattvikus étkeknek. Pl. a rizs, tej, friss zöldségek, gyümölcsök és gabonafélék. A szattvikus ételek nem okoznak emésztési panaszokat, mint pl. székrekedés, de megalapozzák az elme nyugodtabb állapotát. Az ilyen ételek fogyasztásával fantasztikusan egészséges állapotnak örvendesz, és gyermeked egészséges fejlődéséhez is hozzájárulsz