Egyensúlyozz!

É.Nagy Zsófi cikke

Egyensúlyi testhelyzetek gyakorlásával fejleszthető a testtudat és a mozgáskoordináció. Aktiválják a gyökér- és a köldökcsakrát, növelik az életerőt, az önbizalmat és az összpontosítás képességét (stresszoldás!).

Az egyensúlyérzék fejlődése már az anyaméhben elkezdődik, és fejlesztése a születés után azonnal megkezdődik (például mikor az anya ringatja gyermekét). Ennek az érzéknek a fokozatos fejlődése teszi lehetővé a hasról hátra fordulást, a felülést, a felállást, a járást és így tovább.

Az egyensúlyérzék kialakulása kb. 6-7 éves korra fejeződik be és nagyjából a húszas évektől kezd leépülni, mely folyamatot jelentősen felgyorsíthatja a modern életforma: az egyenletes talajon cipőben járás és az ülő életmód.

Az egyensúly érzékelés motorikus képesség, tehát trenírozható és fejleszthető.

Statikus és dinamikus gyakorlatokkal is regenerálható, fenntartható és fejleszthető e képesség. A jóga az egyik leghatásosabb eszköze ennek, mert az ászanák végzése közben a cél a jó mozgásminták tudatosítása. Az egyensúlyi gyakorlatok megtanítják az idegrendszer és az izomzat közti helyes kommunikációt, vagyis azt, hogy az idegrendszerünk mely izmokat, milyen sorrendben és mekkora erővel kapcsolja be a munkába.